Uchwała Nr VII/45/07

UCHWAŁA NR VII/45/07
RADY GMINY NOWINKA
z dnia 24 wrzesnia 2007r.


w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2007 – 2012”


Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz.1591, Dz.U. z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 214 poz. 1806, Nr 153 poz.1271 Dz.U. z 2003r. Nr 80 poz.717,Nr 162 poz. 1568, z 2004r. Nr 102, poz. 1055 Nr 116, poz.1203, z 2005r. Nr 172, poz.1441, Nr 175, poz.1457 z 2006r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz.974) oraz art.17 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U.z 2004r. Nr 64, poz.593, Nr 99, poz. 1001, Nr 273, poz. 2703, z 2005r. Nr 179, poz. 1487, Nr 64, poz. 565, Nr 94, poz. 788, Nr 164, poz. 1366, Nr 179, poz.1487,Nr 180, poz. 1493, z 2006r. Nr 144, poz. 1043, Nr 135, poz.950. Nr 186, poz.1380, Nr 249, poz. 1831, Nr 251, poz.1844, z 2007r, Nr 35, poz.219, Nr 36, poz. 226, Nr48, poz.320,Nr 120, poz.818) uchwala się co następuje:


§ 1. Przyjmuje się „Gminną Strategię Rozwiązywania problemów Społecznych Gminy Nowinka na lata 2007 – 2012, stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza sie Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Przewodniczący Rady Gminy

Jerzy Kłoczko









Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów
Społecznych
na lata 2007 - 2012



















Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych
na lata 2007 - 2012



Spis treści
Wstęp: ………………………………………………………………………… 3
Rozdział I - Aktualna sytuacja społeczno – gospodarcza na obszarze objętym wdrażaniem planu.
1. Położenie, powierzchnia, ludność …………………………………………. 4
2. Środowisko przyrodnicze i uwarunkowania ochrony środowiska ………… 5
3. Ludność gminy …………………………………………………………….. 7
4. Oświata …………………………………………………………………….. 9
5. Stan bezpieczeństwa publicznego …………………………………………. 9
6. Cele rozwoju Gminy Nowinka …………………………………………… 10

Rozdział II - Gminny program pomocy społecznej ……………………………… 11
Rozdział III - Gminny program polityki prorodzinnej ………………………….. 13
Rozdział IV - Gminny program rozwiązywania problemów bezrobocia ………. 15
Rozdział V - Gminny program ochrony zdrowia ………………………………... 17
Rozdział VI - Gminny program profilaktyki …………………………………….. 20
Podsumowanie ……………………………………………………………………... 22








Wstęp

Gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych na lata 2007-2012 to ogólny program definiowania i realizacji celów Gminy a w szczególności w zakresie pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, problemów narkomanii, przemocy w rodzinie, ochrony zdrowia. Ponadto wskazuje na kluczowe kwestie społeczne, z jakimi na co dzień borykają się mieszkańcy Gminy Nowinka, na ich niezaspokojone potrzeby, wytycza kierunki działań na rzecz niwelowania niekorzystnych zjawisk.
Zadania strategii a także odpowiednie formy pomocy powinny wynikać z diagnozy problemów społecznych w skali gminy. Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie gminy Nowinka została sporządzona w na podstawie danych będących w dyspozycji:
- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowince;
- Powiatowego Urzędu Pracy w Augustowie;
- Instytucji i organizacji współpracujących z Ośrodkiem (Urząd Gminy w Nowince, placówki oświatowe, służba zdrowia, policja).
Niniejsza strategia ma za zadanie zintegrowanie programów społecznych a w ramach programów wyznaczenie celów, kierunków a także określenie i zhierarchizowanie działań.
Priorytetem strategii jest umacnianie solidarności i więzi międzyludzkich, poprawa stanu zdrowia, bezpieczeństwa socjalnego i publicznego mieszkańców Gminy Nowinka. Priorytet ten będzie realizowany poprzez cztery cele strategiczne:
- utworzenie zintegrowanego systemu pomocy społecznej na terenie gminy Nowinka;
- aktywizacja i integracja grup zagrożonych wykluczeniem społecznym;
- przeciwdziałanie społecznej bierności i wyuczonej bezradności;
- wzmacnianie trwałości społecznej, wspieranie jej rozwoju, wyrównywanie szans różnych typów rodzin a co za tym idzie, marginalizacji osób i rodzin, które z różnych przyczyn są niesamodzielne.

Rozdział I
Aktualna sytuacja społeczno – gospodarcza na obszarze objętym wdrażaniem planu.

§ 1. Położenie, powierzchnia, ludność.

Gmina Nowinka jest jedną z gmin powiatu augustowskiego. Powiat augustowski położony jest w północnej części województwa podlaskiego, na obszarze „Zielonych Płuc Polski”. Na terenie powiatu znajdują się lasy puszczy augustowskiej. Powiat leży w strefie współpracy transgranicznej Euroregionu Niemen. Powiat położony jest na Równinie Augustowskiej, zaliczanej przez geomorfologów do makroregionu Pojezierza Litewskiego.
Gmina Nowinka znajduje się w północnej części powiatu augustowskiego i graniczy:
- od strony południowo – zachodniej – z gminą Augustów;
- od strony południowej – z miastem Augustów;
- od strony południowo – wschodniej – z gminą Płaską;
- od strony północno – wschodniej – z gminą Giby;
- od strony północnej – z gminą Suwałki;
- od strony północno – zachodniej – z gminą Raczki.

Zabudowane tereny Gminy Nowinka zgrupowane są w dwóch zasadniczych kompleksach:
1. Kompleks centralno – zachodni, położony na gruntach o średniej i niskiej przydatności dla rolnictwa (przewaga gleb klasy IV i V) otoczony jest terenami leśnymi. Mieszkańcy 18 miejscowości wiejskich znajdują zatrudnienie głównie w rolnictwie, leśnictwie i usługach na rzecz wsi.
2. Kompleks północno – wschodni położony jest na gruntach o bardzo słabych glebach (klasy VI), w bezpośrednim sąsiedztwie jezior i lasów. Mieszkańcy 8 wsi wiejskich zajmują się rolnictwem i turystyką, głównie agroturystyką. Obszar gminy obejmuje 204 km², na którym zorganizowano 26 sołectw (tabela nr 1).
Tab. 1. Wykaz sołectw Gminy Nowinka


Lp.
Nazwa sołectwa

Ludność
1. Ateny 65
2. Barszczowa Góra 82
3. Bryzgiel 114
4. Cisówek 74
5. Danowskie 87
6. Gatne I 87
7. Gatne II 114
8. Józefowo 68
9. Juryzdyka 66
10. Kopanica 84
11. Krusznik 103
12. Monkinie 112
13. Nowinka 288
14. Osińska Buda 29
15. Olszanka 254
16. Pijawne Polskie 113
17. Pijawne Ruskie 121
18. Podnowinka 122
19. Podcisówek 28
20. Soklone 59
21. Strękowizna 134
22. Szczeberka 118
23. Szczebra 338
24. Szczepki 78
25. Tobołowo 91
26 Walne 92
RAZEM 2892


§ 2. Środowisko przyrodnicze i uwarunkowania ochrony środowiska
Ponad 60% powierzchni stanowią lasy, w tym również Wigierskiego Parku Narodowego i zwartych kompleksów leśnych Puszczy Augustowskiej zasobne w runo leśne. Obszar gminy stanowi część składową terenu Zielonych Płuc Polski. Ponadto rozwinięta jest sieć hydrologiczna. Płyną tu rzeki: Rospuda, Blizno, Święta Rzeczka i Szczeberka. Gmina Nowinka to także liczne jeziora (tabelka nr 2).
Tab. 2 Wykaz jezior Gminy Nowinka.


Jeziora

Powierzchnia/ha
Głębokość w metrach
Klasa czystości
Wigry 2 118,30 73,00 2
Blizno 238,50 28,80 2
Blizienko 38,80 16,80 2
Długie 159,70 12,00 1
Busznica 49,40 48,00 1
Tobołowo 87,00 9,50 2

Źródło: Rocznik Statystyczny 2001, Raport WIOŚ w Suwałkach 1998.

Wszystkie wody posiadają I i II klasę czystości. Najciekawsze partie środowiska przyrodniczego, zostały wydzielone formie rezerwatów przyrody. Jeziora Blizno, Busznica, Długie, Kopanica a także Tobołowo objęte są strefą ciszy, natomiast Jezioro Kalejty od roku 1980 stanowi krajobrazowy rezerwat przyrody o powierzchni 760, 67ha.
Teren gminy zajmuje w pewnej części jeden z największych kompleksów leśnych w Polsce – Puszcza Augustowska, której fragment należy do Wigierskiego Parku Narodowego. Zajmuje ona na szczególną ochronę między innymi ze względu na występowanie wielu rzadkich roślin i zwierząt.
Położenie gminy w obszarze Zielonych Płuc Polski jest wyróżnieniem jego naturalnych cech środowiska przyrodniczego jak i nakazem szczególnej troski o utrzymanie jego wartości. Przyszły rozwój gminy musi przede wszystkim uwzględniać ekologiczne kierunki, mając na uwadze ochronę powietrza, wody, lasów, obszarów chronionych oraz racjonalnego gospodarowania zasobami naturalnymi.
Ochrona dziedzictwa kulturowego to moralny obowiązek pielęgnowania tradycji narodowej i jej niematerialnego jak i materialnego dorobku a także przekazanie go w jak najlepszym stanie przyszłym pokoleniom. Należy wspierać osoby i instytucje należycie wypełniając misję kultywowania i tworzenia.


§ 3. Ludność gminy
Jednym z podstawowych i najważniejszych uwarunkowań rozwoju gminy jest sytuacja demograficzna, tendencje przekształceń w liczbie i jej strukturze.
Powiat augustowski zamieszkiwało w końcu 2002r. 59 166 mieszkańców, z czego w miastach 32 253 osób, na terenach wiejskich – 26 913 osób. Gęstość zaludnienia wynosiła 36 osób na 1 km² i była niższa niż średnia gęstość zaludnienia liczona dla całego województwa podlaskiego tj. 60 osób na 1 km². Analiza struktury wiekowej mieszkańców wykazuje na terenach wiejskich znacznie niższy od średniej województwa udział ludności w wieku produkcyjnym.
Teren Gminy Nowinka w końcu roku 2002 zamieszkiwało 2 798 osób, tj. 14 osób na 1 km². Według stanu na dzień 20 maja 2002r. 2 810 mieszkańców zamieszkiwało w 697 mieszkaniach, tj. 4, 03 osób w 1 mieszkaniu, natomiast mężczyźni stanowili liczbę – 1 411 a kobiety 1 378. Odsetek mężczyzn był większy i stanowił 51%. Z powyższych danych daje się zauważyć znaczny niedobór kobiet na wsi.
Liczba mieszkańców Gminy Nowinka na dzień 31 grudnia 2006r. wynosiła
2 864 osób. W ostatnich latach następował ciągły spadek liczby mieszkańców gminy, który wynikał z ujemnego wskaźnika migracji, w ostatnim roku jednak zaczęła wzrastać (tabela nr 3).

Tab. 3. Ludność Gminy Nowinka w latach 2003 – 2006r.


Struktura

2003
2004
2005
2006
Stan ludności wg faktycznego miejsca zamieszkania ogółem na dzień 31 grudnia 2 860 2 856 2 853 2 864
mężczyźni – stan na 31 grudnia 1 472 1 466 1 463 1 469
kobiety – stan na 31 grudnia 1 388 1 390 1 390 1 395




Tab.4. Struktura wiekowa ludności w latach 2004 – 2006.


Struktura ludności gminy

2004
2005
2006
liczba udział w % liczba udział w % liczba udział w %
Liczba ludności na terenie gminy 2 856 100% 2 853 100% 2 864 100%
Ludność w wieku przedprodukcyjnym
693
24%
682
24%
656
23%
Ludność w wieku produkcyjnym 1 649 58% 1 690 59% 1717 60%
Ludność w wieku poprodukcyjnym 514 18% 481 17% 491 17%



Tab. 5. Struktura wiekowa ludności w 2006r.

Lp. Wiek (w latach) Płeć Liczba mieszkańców
1. 0-6 kobiety 86
2. 0-6 mężczyźni 100
3. 7-15 kobiety 189
4. 7-15 mężczyźni 185
5. 16-19 kobiety 85
6. 16-19 mężczyźni 102
7. 20-60 kobiety 717
8. 20-65 mężczyźni 909
9. pow. 60 kobiety 318
10. pow. 65 mężczyźni 173
11. razem kobiety 1395
12. razem mężczyźni 1469
13. razem kobiety i mężczyźni 2864

Analizując strukturę demograficzną Gminy Nowinka pod względem liczby osób w wieku produkcyjnym i nieprodukcyjnym można zauważyć, iż ludność w wieku produkcyjnym znacznie przewyższa w wieku nieprodukcyjnym. Jednak nie da się ukryć, że następuje wzrost ludności w wieku poprodukcyjnym i utrzymujących się z rent a także znaczna liczba bezrobotnych, w tym występujące tzn. bezrobocie ukryte. Zjawiska te mają niebagatelny wpływ na poziom dochodów, które należy do jednych z najniższych w regionie, tym samym wzrost zamożności ludności miejscowej, to jedno z ważniejszych zadań stojących przed gminą.

§ 4. Oświata
Od kompetencji gminy w zakresie edukacji należy prowadzenie szkolnictwa podstawowego oraz gimnazjalnego.
W roku szkolnym 2005/2006 na terenie Gminy Nowinka funkcjonują 3 szkoły:
- Szkoła Podstawowa w Monkiniach im. Ks. Stanisława Chmielewskiego – 77 uczniów;
- Szkoła Podstawowa w Olszance im. Gen. Witolda Urbanowicza – 35 uczniów;
- Zespół Szkół w Nowince im. Powstańców Śląskich w skład, którego wchodzi Szkoła Podstawowa – 131 uczniów oraz jedyne na terenie gminy Gimnazjum – 130 uczniów.
Ogółem w powyższych szkołach uczy się 373 uczniów.

§ 5. Stan bezpieczeństwa publicznego
Nad bezpieczeństwem gminy czuwają dwie jednostki OSP w Nowince i Bryzglu oraz 2 osobowa obsada Policji. Choć w Nowince działa tylko punkt przyjęć interesantów a najbliższy komisariat znajduje się w Augustowie.
OSP w Nowince włączona jest do Krajowego Systemu Ratowniczo – Gaśniczego. Dysponuje dwoma samochodami: Jelczem (004) oraz Ford Transit. Natomiast jednostka zlokalizowana w Bryzglu to OSP typu „S”, dysponuje Starem 26 (244).
Jednostka OSP należąca do KSRG działa na terenach wiejskich, często dość odległych od KP PSP i stanowi formację, która jako pierwsza podejmuje działania ratowniczo – gaśnicze. Zapewnienie niezawodności posiadanego sprzętu daje gwarancję poprawy bezpieczeństwa na terenie Gminy Nowinka a tym samym na terenie całego powiatu.


§ 6. Cele rozwoju Gminy Nowinka
Podstawowym bogactwem Gminy Nowinka jest czysta, nieskażona przestrzeń oraz duże zasoby lasów i wód powierzchniowych. Stanowić one mogą i stanowią bazę a także zaplecze surowcowe dla stanowisk pracy w leśnictwie i drzewnictwie oraz bazę turystyki, podstawowego rodzaju działalności na terenie gminy. Wykorzystanie tych bogactw dla poprawy poziomu życia lokalnej społeczności – bez naruszania ich stanu – jest podstawowym celem rozwoju gminy.
Niezależnie od powyższego jedną z podstawowych funkcji gminy będzie funkcja rolnicza. W związku z otwarciem granic zwiększyła się presja konkurencyjna, której poddane zostały gospodarstwa rolne. Presja ta będzie nadal rosła, zwłaszcza po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej. Rosnące – wskutek przyjęcia unijnych standardów – koszty produkcji zmniejszają i zmniejszać będą dochody gospodarstw, premiując te z nich, które będą produkować efektywnie a wzrastające wymogi jakościowe wyeliminują z rynku producentów, którzy im nie sprostają.
Niniejsze dochody rolników wynikające z trudnych warunków gospodarowania mogą być uzupełniane dochodami z działalności usługowej szczególnie w obsłudze ruchu turystycznego, ale też w zakresie obsługi rynku rolnego, przetwórstwa pożytku naturalnych i artykułów rolnych. Rozwijające się inne komplementarne funkcje gospodarcze będą stanowiły szanse na uzyskiwanie dochodów dodatkowych.
Wymogi realizacji rozwoju zrównoważonego narzucają konieczność wzrostu świadomości ekologicznej mieszkańców i ochrony zasobów naturalnych zwłaszcza, że oczekiwane kierunki rozwoju gospodarczego bazować będą na posiadanych zasobach naturalnych gminy i regionu.
W warunkach Gminy Nowinka bazującej na jednostronnej gospodarce leśnej i rolnej tworzenie nowych miejsc pracy przez kapitał lokalny będzie procesem bardzo trudnym i powolnym. Wskazane i konieczne jest pozyskanie inwestorów zewnętrznych, którzy wnoszą kapitał i tworząc miejsca pracy nakręcać będą popyt wewnętrzny na towary i usługi – zwłaszcza usługi bytowe.
Napływający turyści spowodują wzrost popytu na usługi a w następstwie na terenie inwestycyjne – rekreacyjne i pod inwestycji usługowe. Przygotowana wcześniej oferta w warunkach międzygminnej konkurencji daje większe szanse na pozyskanie inwestorów.
Oferta inwestycyjna winna obejmować tereny uzbrojone w wytypowanych obszarach i pasmach przyspieszonego rozwoju, uwzględniających potrzebę ochrony zasobów i walorów naturalnych gminy.
Drogami do realizacji zrównoważonego rozwoju Gminy Nowinka będę następujące cele strategiczne:
- rozwój infrastruktury technicznej warunkującej poziom życia mieszkańców i rozwój gospodarczy gminy w zgodzie z regułami zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska;
- rozwój przedsiębiorczości poprzez tworzenie korzystnych warunków dla powstających zakładów wytwórczych i usługowych oraz rozwój jakościowych usług nierynkowych – zabezpieczający potrzeby i aspiracje mieszkańców.



Rozdział II
Gminny program pomocy społecznej

Diagnoza
§ 7. Na podstawie art. 2 ustawy z 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm.) wiemy, że „Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, które nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości”. Ponadto „Pomoc Społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka „.
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince w 2006r. objął pomocą społeczną 132 rodzin. Rodzinom tym została udzielona pomoc finansowa, rzeczowa a także pomoc w formie usług opiekuńczych. Natomiast 193 dzieci i młodzieży objętych zostało pomocą w formie dożywiania w szkołach oraz 8 osób dorosłych. Ponadto 16 dzieci wyjechało na kolonie i obozy profilaktyczne. Ponadto Ośrodek przy współpracy z Ochotniczą Strażą Pożarną w Nowince a Stowarzyszeniem Bank Żywności w Suwałkach rozdysponowuje artykuły spożywcze dla ponad 250 rodzin miesięcznie, otrzymywane w ramach unijnego programu dożywiania najuboższych, zbiórek żywności i żywności pochodzącej z pozysku.
Cel strategiczny
§ 8. 1. Wsparcie rodzin w prawidłowym jej funkcjonowaniu, usamodzielnieniu się a także pomoc w rozwiązywaniu problemów kwestii opiekuńczo-wychowawczych.
2. Zmiana modelu pomocy społecznej z wykorzystaniem instrumentów wsparcia tj. rehabilitacja, pomoc w podjęciu zatrudnienia, edukacja socjalna.

Kierunki
§ 9. Działania zwrócone będą w stronę rodzin i osób dotkniętych bezrobociem, problemami rodzinnymi, zdrowotnymi, niepełnosprawnością. Gminny system pomocy społecznej powinien posiadać komponenty stabilne gwarantujące poczucie bezpieczeństwa, jak i być otwarte na wszelkiego rodzaje nowe wyzwania.
Gminny Ośrodek Pomocy w Nowince zmierza w swoich działaniach do aktywnego pomagania osobom i rodzinom oczekując jednocześnie na ich współuczestniczenie w rozwiązywaniu tych problemów.

Działania
§ 10. 1. Zbudowanie zintegrowanego systemu informacji pomiędzy Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowince, Powiatowym Urzędem Pracy w Augustowie a klientami Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowince.
2. Kontynuowanie dożywiania dzieci i młodzieży w szkołach a także zapewnienie posiłku osobom znajdującym się w szczególnie trudnej sytuacji materialnej.
3. Identyfikowanie przyczyn ubóstwa i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej.
4. Pomoc osobom i rodzinom zagrożonym dysfunkcjami, w szczególności bezrobociem.

Podmioty realizujące:
§ 11. W realizacji powyższych zadań udział będą brały przede wszystkim:
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince;
2. Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie;
3. szkoły z terenu gminy Nowinka;
4. Urząd Gminy w Nowince;
5. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Nowince;
6. Posterunek Policji w Nowince.



Rozdział III
Gminny program polityki prorodzinnej.

Diagnoza
§ 12. Znaczną część petentów Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowince stanowią rodziny, które borykają się z problemami bezrobocia, niezaradnością życiową, patologią. Na prawidłowe funkcjonowanie rodziny mają wpływ następujące czynniki: struktura rodziny, atmosfera wychowawcza w domu, sytuacja zdrowotna, ekonomiczna i materialna a także środowisko, w jakim dana rodzina egzystuje.
W wielu przypadkach u rodzin korzystających z pomocy Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowince struktura ta jest zaburzona. Znaczna część rodzin korzystających z pomocy z powodu bezrobocia nie posiada wystarczających środków finansowych na zaspokojenie podstawowych potrzeb. Zjawisko te w głównej mierze spowodowane jest złą sytuacją gospodarczą kraju, mającą swą wymowę, także w istniejącej polityce rolnej, co negatywnie wpływa na rozwój gminy.
Kolejnym problemem jest narastanie zjawisk patologii społecznych, niezaradność życiowa, co niesie za sobą zaniedbania w obowiązkach domowych, sprawach opiekuńczo – wychowawczych w stosunku do dzieci. W rodzinach tych daje się zauważyć brak umiejętności tworzenia odpowiedniej atmosfery życia rodzinnego, dawania poczucia bezpieczeństwa, ciepła rodzinnego. Dzieci zazwyczaj pochodzące z takiego środowiska nie są objęte należytą opieką, wyalienowane przez środowisko rodzinne niejednokrotnie pozostawione same sobie coraz więcej czasu spędzają poza domem szukając akceptacji pośród grup nieformalnych, które niejednokrotnie wchodzą w konflikt z prawem. Zaczynają opuszczać zajęcia lekcyjne, pojawiają się problemy w szkole, gdyż mało czasu poświęcają nauce.
Negatywne wzorce wychowawcze, zarówno zewnętrzne jak i te wynikające z najbliższego otoczenia, brak dyscypliny młodzieży w konsekwencji może doprowadzić do zachwiania się wśród młodych ludzi systemu wartości.
Istnieje wzrastające ukierunkowanie mieszkańców na różne formy świadczeń z pomocy społecznej. W gminie pomoc staje się jednym z głównych priorytetów polityki samorządowej a zakres zapotrzebowania z roku na rok wzrasta. Jednakże narastającymi problemami są ciągle niedostateczne środki finansowe.

Cel strategiczny
§ 13. 1. Kompleksowa i systemowa pomoc jednostce i rodzinie przede wszystkim o charakterze profilaktycznym, aktywizującym rodzinę lub jednostkę do poszukiwania samodzielnych rozwiązań.
2. Objęcie pomocą finansową, rzeczową osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3. Kontynuacja dożywiania „ Posiłek dla potrzebujących”.

Kierunki
§ 14. 1. Wzmocnienie zdolności grup i społeczności lokalnych do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów.
2. Zapobieganie występowania rozpadu więzi rodzinnych a także patologii społecznej.
3. Przeciwdziałanie problemom dysfunkcji opiekuńczo-wychowawczej, sytuacji kryzysowej i przemocy w rodzinie a także unikania niepożądanych skutków przemocy.

Działania
§ 15. 1. Organizowanie współpracy pomiędzy pracownikami socjalnymi, przedstawicielami szkół, policji, sołtysów, radnych poprzez wymianę informacji.
2. Zapewnienie odpowiednich form opieki osobom potrzebującym pomocy poprzez świadczenie usług opiekuńczych.
3. Pomoc w uzyskaniu stypendiów socjalnych dla dzieci i młodzieży znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
4. Pomoc w uzyskaniu dodatku mieszkaniowego dla rodzin będących w trudnej sytuacji materialnej.


Podmioty realizujące
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince;
2. Urząd Gminy w Nowince;
3. szkoły.


Rozdział IV
Gminny program rozwiązywania problemów bezrobocia

Diagnoza
§ 16. Bezrobocie jest zjawiskiem towarzyszącym gospodarce rynkowej. W Gminie Nowinka dotyka ono wielu ludzi. Skutki i straty, które powoduje są dotkliwe nie tylko dla samych bezrobotnych i ich rodzin, ale również dla całego społeczeństwa. Chodzi tu o niewykorzystany potencjał ludzkiej pracy, poczucie zagrożenia bezrobociem ludzi zatrudnionych, nasilenie się społecznej patologii a także potrzebę korzystania z wszelkiej pomocy. Ponadto bardzo poważny problem stanowi bezrobocie ukryte, którego liczba trudna jest do oszacowania. Liczba ta będzie jednak powiększać się w wyniku przemian strukturalnych w rolnictwie. Cechą tej grupy również jest niski poziom wykształcenia, kwalifikacji i brak własnej inicjatywy.
Skutkami pozostawania bez zatrudnienia są problemy finansowe. Długotrwała sytuacja pozostawania bez pracy wpływa w sposób negatywny na poczucie własnej wartości człowieka. Stres i utrata stabilizacji powoduje często niemożność podejmowania racjonalnych decyzji. Pojawia się apatia, zniechęcenie a także agresywne reakcje wobec otoczenia, środowiska lokalnego rodziny, instytucji. Bezpośrednią konsekwencją bezrobocia jest rozszerzanie się zjawisk patologii społecznej, brak poczucia bezpieczeństwa socjalnego jednostki i rodziny. Dlatego też rodzi się konieczność szukania doraźnych metod poprawy sytuacji ekonomicznej rodziny.

Cel strategiczny
§ 17. 1. Rozwiązywanie problemów bezrobocia systemowo, z uwzględnieniem pomocy dla osoby bezrobotnej i jej rodziny.
2. Pobudzenie aktywności własnej rodziny oraz osób korzystających z pomocy przy rozwiązywaniu problemów.
3. Pomoc w poszukiwaniu pracy a także eliminowanie negatywnych skutków psychospołecznych bezrobocia.
4. Prowadzenie wszechstronnej pracy z rodziną i wykorzystywanie różnorodnych metod i technik (w tym technik kontaktu).
5. Współpraca pracownika socjalnego ze szkołami, wychowawcami, policją oraz Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
6. Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Augustowie z zakresie pośrednictwa pracy i doskonalenia zawodowego osób bezrobotnych.

Kierunki
§ 18. 1. Eliminowanie negatywnych skutków psychospołecznych bezrobocia.
2. Wspieranie bezrobotnych w poszukiwaniu pracy.
3. Uświadomienie konieczności organizowania alternatywnych form pomocy w stosunku do materialnej i rzeczowej pomocy, tj. pomoc sąsiedzka, wolontariat.

Działania
§ 19. 1. Zatrudnianie osób długotrwale bezrobotnych w ramach robót publicznych, prac społecznie użytecznych, prac interwencyjnych.
2. Zatrudnianie absolwentów i stażystów.
3. Zapewnienie dzieciom podstawowego wyposażenia do szkoły, ciepłego posiłku w szkole, pomocy finansowej w kontynuacji nauki poza miejscem zamieszkania.
4. Utworzenie punktu informacyjnego na terenie Gminy Nowinka dla osób bezrobotnych w sprawie ofert pracy, kursów i szkoleń organizowanych przez Powiatowy Urząd Pracy w Nowince.

Podmioty realizujące
§ 20. W realizacji niniejszych zadań będą brały udział:
1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince;
2. Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie;
3. Urząd Gminy w Nowince.

Rozdział V
Gminny program ochrony zdrowia

Diagnoza
§ 21. 1. Na terenie Gminy Nowina działa 1 placówka służby zdrowia: Poradnia Medycyny Rodzinnej w Nowince, gdzie nad zdrowiem pacjentów czuwa 1 lekarz rodzinny, 1 lekarz stomatolog oraz 3 pielęgniarki. W budynku poradni czynna jest także apteka.
Najbliższy szpital znajduje się w Augustowie. W ramach samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Augustowie funkcjonują: Oddział Chirurgiczny, Oddział Urazowo-Ortopedyczny, Oddział Wewnętrzny, Oddział Ginekologiczno-Położniczy, Oddział Obserwacyjno-Zakaźny, Oddział Anestezjologii i Intensywnej Terapii, Oddział Dziecięcy, Oddział Noworodkowy, Szpitalny Oddział Ratunkowy a także poradnie szpitalne: chirurgiczna, diabetologiczna, ginekologiczna, hematologiczna, ortopedyczna, chorób płuc i gruźlicy, rehabilitacyjna.
W zakresie opieki w przypadku nagłych zachorowań i medycyny ratunkowej po godzinie 18-ej świadczenia udzielane są przez Szpitalny Oddział Ratownictwa SP ZOZ Augustów ul. Szpitalna 12; Ambulatorium SP ZOZ Augustów ul. Szpitalna 12; Pogotowie Ratunkowe Augustów ul. Obrońców Westerplatte 8.

Cel strategiczny
§ 22. 1. Zwiększenie aktywności fizycznej ludności.
2.Zwiększenie skuteczności działań profilaktycznych, edukacji zdrowotnej społeczeństwa w zakresie promocji zdrowia.
3. Poprawa sposobu żywienia ludności.
4. Podniesienie kwalifikacji personelu Zakładu Opieki Zdrowotnej.

Kierunki
§ 23. 1. Poprawa aktywności fizycznej osób zdrowych i niepełnosprawnych.
2. Zwiększenie świadomości zdrowotnej społeczeństwa w zakresie promocji zdrowia.

Działania
§ 24. 1. Opieka nad dziećmi i młodzieżą w ramach programów edukacyjno – profilaktycznych realizowanych w placówkach oświatowych:
- program nadzorujący fluorowanie u dzieci, tzn. profilaktyka przeciwpróchnicza;
- program edukacyjny realizujący profilaktyczne, prozdrowotne programy szkolne dotyczące urazów kręgosłupa, wad postawy, wzroku i uzależnień wśród dzieci i młodzieży;
- program edukacyjny „Zdrowy styl życia”;
- program pierwszej pomocy przedmedycznej „Ratuj Życie”;
- zapobieganie powstawaniu deficytom zdrowotnym przez promocję i dbałość o higienę oraz szczepienia ochronne;
- promowanie i realizacja programów prezentujących prawidłowe, bezpieczne zasady zachowań na drodze, w domu, w czasie zajęć i czasie wolnym, a także w kontaktach z innymi ludźmi;
- wprowadzenie do szkół programów na temat tolerancji wobec osób niepełnosprawnych.
2. Programy wspierające cykliczne badania stanu zdrowia skierowane do mieszkańców Gminy Nowinka w zakresie zwalczania chorób społecznych:
- program profilaktyki raka szyjki macicy;
- program diabetologiczny, w tym program zwalczania nadwagi i otyłości;
- program profilaktyczny w kierunku wykrywania jaskry;
- programy badań w kierunku wykrywania osteoporozy, prostaty a także dopplerowskie badanie żył i tętnic;
- program profilaktyki chorób nowotworowych gruczołu piersiowego.
3. Działania zmierzające do zmniejszenia rozpowszechnienia palenia tytoniu poprzez:
- punkt poradnictwa antynikotynowego;
- program „Rzuć palenie razem z nami”;
- programy edukacji antynikotynowej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.
4. Współpraca z instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, tj. z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie, Zakładem Opieki Długoterminowej w Augustowie, Powiatowym Zespołem do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Suwałkach.

Podmioty realizujące
§ 25. 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince;
2. Urząd Gminy w Nowince;
3. szkoły;
4. Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Nowince;
5. policja.


Rozdział VI
Gminny program profilaktyki

Diagnoza
§ 26. W Gminie Nowinka działa Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, która realizuje zadania wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości, przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii ukierunkowana jest w szczególności na działalność profilaktyczną a za główne zadanie stawia sobie motywowanie i kierowanie do leczenia odwykowego a także udzielanie pomocy i informacji rodzinom dysfunkcyjnym.

Cele strategiczne
§ 27. 1. Stworzenie sprawnie działającego systemu koordynującego działania zmierzające do zwiększenia dostępu do właściwej informacji, porady, konsultacji objętego działalnością Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowince.
2. Zapobieganie powstawaniu nawych problemów związanych z nadużywaniem alkoholu i używaniem narkotyków.
3. Zmniejszenie rozmiarów aktualnie istniejących problemów.
4. Udzielanie rodzinom uzależnionych pomocy psychospołecznej i prawnej.
5. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii.

Kierunki
§ 28. 1. Udzielenie pomocy psychospołecznej i prawnej rodzinom, w których występują uzależnienia.
2. Zwiększenie dostępności pomocy psychospołecznej i prawnej dla osób uzależnionych a w szczególności przed przemocą w rodzinie.
3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przemocy w rodzinie i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów uzależnień.
5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w/w wymienionych ustawach oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

Działania
§ 29. 1. Finansowanie i wspieranie kolonii letnich, obozów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży z rodzin uzależnionych.
2. Organizowanie i finansowanie szkolnych programów profilaktycznych.
3. Organizowanie szkoleń pracownikom zajmującym się uzależnieniami w zakresie rozpoznawania i przeciwdziałania zjawiskom patologicznym w rodzinie.
4. Udoskonalanie funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Nowince.
5. Wymiana informacji i koordynacja działań pomiędzy Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowince, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Nowince, Policją a także innymi podmiotami zajmującymi się problemami uzależnień.
6. Zachęcanie do korzystania ze specjalistycznych placówek terapii odwykowej poprzez finansowanie dojazdu do tych placówek osobom uzależnionym.
7. Zakup poradników, broszur i książek dotyczących problemów uzależnień i sposobów ich rozwiązywania do bibliotek na terenie gminy.
8. Finansowanie dożywiania dzieci z rodzin uzależnionych.
9. Finansowanie zatrudnienia oraz szkoleń pedagogów i nauczycieli niezbędnych do realizacji profesjonalnych programów profilaktycznych na terenie szkół.
10. Dofinansowanie pozalekcyjnych zajęć w szkołach i GOK, głównie sportowych dzieci i młodzieży, dofinansowanie organizacji międzyszkolnych zawodów sportowych, doposażenie szkół w sprzęt sportowo – rekreacyjny.
11. Dofinansowanie organizowanych przez instytucje i stowarzyszenia imprez sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych promujący zdrowy styl życia.
12. Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
13. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby uzależnionej obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu.

Podmioty realizujące
§ 30. 1. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince;
2. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Nowince;
3. Policja;
4. Urząd Gminy w Nowince;
5. Gminny Ośrodek Kultury w Nowince.

Podsumowanie
§ 31. Misja i strategiczne cele rozwiązywania problemów społecznych.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polski mówi, że wszyscy obywatele są równi wobec prawa i obowiązków, wszyscy mają prawo do równego ich traktowania i nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny. Oznacza to, że pomoc społeczna powinna wspierać osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb a także umożliwić im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Cel strategiczny
§ 32. 1. Objęcie pomocą finansową, rzeczową i prawną wszystkie osoby i rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej.
2. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służących rozwiązywaniu problemów w rodzinie.
3. Rozwijanie aktywności sportowej i turystycznej poprzez korzystanie dzieci, młodzieży i osób dorosłych z obiektów sportowych i kulturalnych.
4. Organizowanie różnego rodzaju imprez kulturalnych.
5. Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w Augustowie w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
6. Wprowadzenie dożywiania „Posiłek dla potrzebujących” dla osób, które własnym staraniem nie są w stanie sobie jego zapewnić.
§ 33. Warianty strategii polityki społecznej i integracji.
1. Źródła finansowania:
- budżet Gminy Nowinka;
- budżet państwa;
- sponsorzy.
2. Realizatorzy programu:
- Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowince.
3. Partnerzy:
- Gminny Ośrodek Kultury w Nowince;
- szkoły z terenu Gminy Nowinka.

Do zadań własnych Gminy Nowinka o charakterze obowiązkowym zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej należy opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
Działania określone w powyższej strategii są zadaniami ogólnospołecznymi i ważnymi elementami polityki społecznej Gminy Nowinka.
Gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych Gminy Nowinka na lata 2007 – 2012 nakreśla długofalowe działania mające na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnej sytuacji życiowych, których nie są one same w stanie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Nowinka

Wytwarzający/odpowiadający: Nowinka Urząd Gminy

Wprowadzający: Nowinka Urząd Gminy

Data wprowadzenia: 2007-11-14

Data modyfikacji: 2007-11-14

Opublikował: Nowinka Urząd Gminy

Data publikacji: 2007-11-14