zarzadze7
Wójta Gminy Nowinka
Z dnia 6 stycznia 2009 roku
W sprawie sprawozdawczości budżetowej
Na podstawie :
- art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości ( tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 76 poz. 694 z późn. zm.),
- na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych(. Dz. U. Nr 249, poz. 249 z późn. zm.),
- Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2006 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. Nr 115, poz. 781 oraz z 2007 roku Nr 14, poz 88.)
- komunikatu Nr 13 Ministra Finansów z dnia 30 czerwca 2006 r. w sprawie ogłoszenia „Standardów kontroli finansowej w jednostkach sektora finansów publicznych”(Dz. Urz. Min. Fin. Nr 7, poz. 58) - zarządzam co następuje:
1.Do sporządzania i przekazywania sprawozdań jednostkowych obowiązani są kierownicy jednostek organizacyjnych, natomiast sprawozdań zbiorczych skarbnik i główny księgowy, których upoważnił wójt.
2. Obowiązek sporządzania przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań z wykonania procesów związanych z gromadzeniem środków publicznych oraz ich rozdysponowaniem – zwanych „sprawozdaniami budżetowymi” – określono w ustawie o finansach publicznych i wydanych na jej podstawie rozporządzenia wykonawczych.
3.Sprawozdawczość budżetowa obejmuje usystematyzowany zbiór sprawozdań finansowych, sporządzanych cyklicznie i według jednolitych zasad, dostarcza danych niezbędnych do zarządzania finansami publicznymi, w tym danych niezbędnych do analizy i kontroli budżetu w roku jego wykonywania i po zakończeniu roku budżetowego.
4. Prawidłowo sporządzona sprawozdawczość budżetowa umożliwia:
1) sprawowanie przez organ stanowiący i jego komisje kontroli działalności wójta i samorządowych jednostek organizacyjnych,
2) prawidłowe wykonanie budżetu,
3) wykonywanie przez wójta i kierowników jednostek organizacyjnych zadań z zakresu kontroli finansowej.
5. Sprawozdawczość budżetowa obejmuje usystematyzowany zbiór sprawozdań finansowych, sporządzanych cyklicznie i według jednolitych zasad. Dostarcza danych niezbędnych do zarządzania finansami publicznymi w tym danych niezbędnych do analizy i kontroli budżetu w toku jego wykonywania i po zakończeniu roku budżetowego.
6. Prawidłowo sporządzona sprawozdawczość budżetowa umożliwia organom nadzoru i kontroli nad działalnością finansową jednostek samorządu terytorialnego, oraz dysponowaniem części budżetowych:
1.sprawowanie nadzoru i kontroli nad przebiegiem procesów finansów publicznych,
2.dokonywanie okresowych ocen i generowanie globalnej informacji z przebiegu procesów finansowych.
7. Do podstawowych cech i wymogów stawianych przed sprawozdawczością należy:
1.znaczenie sprawozdawczości budżetowej w systemie finansów publicznych wymaga wykazania w sprawozdaniach rzetelnych danych, tj. zgodnych ze stanem faktycznym i prawidłowego sporządzenia sprawozdań finansowych. Obowiązek prowadzenia ewidencji w sposób prawidłowy, w celu zapewnienia rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji majątkowej jednostki, w tym zachowania zgodności danych ze stanem faktycznym, wynika z zasad rachunkowości. Wymóg zgodności danych sprawozdawczych ze stanem faktycznym stanowi podstawową przesłankę realizacji zasady jawności i przejrzystości finansów publicznych.
2. Wymóg zgodności danych sprawozdawczych ze stanem faktycznym wynika, także z przepisów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Zapewnienie jawności wykonania procesów finansów publicznych, określają w ustawie o finansach publicznych dotyczy:
a) jawności debat nad wykonywaniem sprawozdań budżetowych,
b) udostępnienia corocznych sprawozdań,
c) ogłaszania państwowego długu publicznego i jego realizacji,
d) sporządzania zbiorczych rocznych sprawozdań z wykonania budżetu jednostek samorządu terytorialnego,
e) przedstawienia Najwyższej Izbie Kontroli corocznego sprawozdania z wykonania budżetu państwa, wraz ze zbiorcza informacją o wykonaniu budżetów j.s.t.
f) w ustawowych terminach przedstawienia sprawozdania organowi stanowiącemu j.s.t. i Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
3. Realizacja zasady i przejrzystości finansów publicznych wymaga także stosowania jednolitych zasad:
a) klasyfikowania dochodów i wydatków publicznych i rozchodów,
b) ewidencjonowania przebiegu procesów finansów publicznych,
c) sporządzania sprawozdań finansowych z wykonywania tych procesów.
4. Ewidencja wykonywania budżetu musi być również prowadzona w sposób umożliwiający ustalenie wielkości dochodów i wydatków w poszczególnych podziałkach klasyfikacji budżetowej.
8. Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych dochody i wydatki będą ujmowane w terminie ich zapłaty, niezależnie od rocznego budżetu, którego dotyczą(zasada kasowa budżetu)
9. W związku z odstąpieniem od zasady ogólnej, przewidzianej przez art. 6 ustawy o rachunkowości , zgodnie z którą w księgach rachunkowych i wyniku finansowego jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty – ewidencja wykonywania budżetu wymaga ujęcia wszystkich etapów rozliczeń poprzedzających płatność dochodów i wydatków, a w zakresie wydatków – także zaangażowania środków.
1. Zasady sporządzania sprawozdań budżetowych wynikają z zasad ogólnych rachunkowości i szczególnych zasad rachunkowości budżetowej. Z nadrzędnej zasady prawidłowej rachunkowości - zasady wiernego obrazu – wynikają następujące obowiązki:
1. ujęcia wszystkich procesów dotyczących danego okresu sprawozdawczego,
2. dokonania zapisów w księgach rachunkowych na podstawie rzetelnych, kompletnych i sprawdzonych danych księgowych,
3. dokonywania zapisów w kolejności chronologicznej, w przypadku systematycznym według kryteriów klasyfikacji umożliwiających sporządzenie obowiązujących jednostkę sprawozdań finansowych oraz dokonywanie rozliczeń finansowych,
4. zapewnienie kontroli kompletności i aktualności danych, w tym dokonania uzgodnień zapisów kont księgi głównej z kontami ksiąg pomocniczych przed sporządzeniem zestawień obrotów i sald.
5. Dokonywania zapisów w sposób trwały,
6. Sporządzania sprawozdań w walucie polskiej, w tym obowiązek ujęcia wartości nominalnej w walutach obcych według obowiązującego na dzień bilansowy (dzień sporządzenia sprawozdania) średniego, kursu, ustalonego dla danej waluty przez prezesa NBP.
2..Ze szczególnych zasad rachunkowości i sporządzania sprawozdań z przebiegu procesów finansów publicznych – określonych w ustawie o finansach publicznych i wydanych na jej podstawie rozporządzenia wykonawczych – wynikają następujące obowiązki:
3. klasyfikowania dochodów (przychodów) i wydatków publicznych według działów, rozdziałów i paragrafów a przychodów i rozchodów budżetu według paragrafów obowiązującej klasyfikacji budżetowej
4. ujmowania dochodów i wydatków w terminach ich zapłaty,
5. ujmowania wszystkich etapów rozliczeń poprzedzających płatność dochodów(należności, potrącenia, zaległości, nadpłaty, skutki ulg, wpływy w drodze) i wydatków (zobowiązania, w tym zobowiązania wymagalne, zaangażowanie środków, wydatki nie wygasające)
7. naliczenia i ewidencjonowania odsetek od nieterminowych płatności oraz przeszacowania wartości aktywów i pasywów dewizowych według bieżących kursów walutowych – nie później niż na koniec każdego kwartału.
3. Zasady ogólne sporządzania sprawozdań budżetowych – określone w rozporządzeniu dotyczą obowiązku:
1. sporządzania i przekazywania określonych sprawozdań jednostkowych, łącznych i zbiorczych w ustalonych terminach,
2. wykazaniu planu w kwotach wynikających z planu finansowego jednostek po uwzględnieniu zmian dokonanych w trybie ustawy o finansach publicznych,
3. wykazania wykonania narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego, w tym dla sprawozdań dotyczących długu publicznego według stanu na określony dzień,
4. sporządzania sprawozdań rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym,
5. sprawozdania przez jednostki otrzymujące ich poprawności formalno-rachunkowej,
6. usunięciem nieprawidłowości ze sprawozdań jednostkowych przed włączeniem danych do sprawozdań zbiorczych.
Istnieje obowiązek do sporządzania następujących sprawozdań:
Rb-27S miesięczne / roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych,
Rb-27ZZ – kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych j.s.t. ustawami,
Rb-28S - miesięczne / roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych j.s.t.,
Rb-50 – kwartalne sprawozdanie o dotacjach / wydatkach związanych z wykonaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych j.s.t. ustawami,
RB-PDP – półroczne / roczne sprawozdanie z wykonania podstawowych dochodów podatkowych gminy,
Rb-NDS – kwartalne sprawozdanie o nadwyżce / deficycie j.s.t.,
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności,
Rb-33 – półroczne / roczne sprawozdanie z wykonania planów finansowych funduszy celowych nie posiadających osobowości prawnej,
Rb-ST – roczne sprawozdanie o stanie środków na rachunkach bankowych samorzadowych jednostek organizacyjnych i j.s.t.,
Rb-UZ – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych,
Rb-UN – roczne sprawozdanie uzupełniające o stanie należności z tytułu papierów wart ościowych według wartości księgowej,
Rb-49 – roczne sprawozdanie o stanie środków na rachunku bankowym j.s.t.,
Rb-WS – sprawozdanie roczne o wydatkach strukturalnych poniesionych przez jednostki samorządu terytorialnego
2. Informatyczny system sprawozdawczości budżetowej :Budżet ST” umożliwia j.s.t.:
1. wprowadzanie danych w układzie formularzy sprawozdawczych,
2. dokonanie niezbędnej weryfikacji wprowadzanych danych, w tym weryfikacji obowiązującej klasyfikacji budżetowej,
3. wysyłkę danych drogą elektroniczną,
4. wydruk sprawozdań w formie określonej w rozporządzeniu,
3. Zapewniając zgodność drukowanych sprawozdań w formie dokumentu ze sprawozdaniami w formie elektronicznej, system BESTIA umożliwia jednostkom przekazywanie i archiwizację danych, a odbiorcom sprawozdań – odczyt danych i generowanie plików zbiorczych.
1. Przepisy prawne nakładają obowiązek sporządzania sprawozdań: miesięcznych, kwartalnych , półrocznych i rocznych, w tym obowiązek sporządzania sprawozdań jednostkowych i sporządzanych na ich podstawie sprawozdań zbiorczych.
2.Obowiązki przekazywania sprawozdań budżetowych zewnętrznym odbiorcom określono w okresach kwartalnych.
3. Do sporządzania i przekazywania sprawozdań jednostkowych w zakresie wykonania procesów finansów publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego obowiązani są:
1. Wójt Rb-27S; Rb-27ZZ, Rb-PDP; RB-28S; Rb-50; Rb-N; Rb-NDS, Rb-33; Rb-ST, Rb-49,Rb-WS;
2. Kierownicy jednostek budżetowych: Rb-27ZZ,Rb-28S; Rb-50;Rb-Z;Rb-N,Rb-WS;
3. Dyrektorzy samorządowych instytucji kultury: Rb-N; Rb-Z; Rb-UN; Rb-UZ; Rb-WS
4. Sporządzanie i składanie sprawozdań określa się nie przekraczalną liczbę dni, po upływie okresu sprawozdawczego, a dla sprawozdań zbiorczych za rok , nie przekraczalną datę 28 lutego. Terminy te w sposób szczególny określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o finansach publicznych.
5. Dla sprawozdań kwartalnych za cztery kwartały i sprawozdań rocznych, przekazywanych zewnętrznym odbiorcom, terminy te w sposób szczegółowy określa rozporządzenie wykonawcze do ustawy o finansach publicznych.
Sprawozdawczość jednostek organizacyjnych:
1. sprawozdania (bilanse) jednostek organizacyjnych sporządza się na zasadach określonych w paragrafach poprzednich, w formie pisemnej, pismem maszynowym lub ręcznym.
2. Sprawozdania o których mowa w pkt. 6 po przedłożeniu ich przez kierowników jednostek organizacyjnych, podlegają sprawdzeniu pod względem formalnym i merytorycznym przez skarbnika lub osobę przez niego upoważnioną, a następnie zatwierdzeniu przez wójta.
3. Wójt dokonuje zatwierdzenia sprawozdania, o którym mowa w ust 2 lub odmawia jego zatwierdzenia w formie zarządzenia.
Sprawozdania inne niż określone w § 4 podlegają sprawdzeniu pod względem formalnym i merytorycznym przez skarbnika lub osobę przez niego upoważnioną oraz zatwierdzeniu przez wójta na egzemplarzu sprawozdania.
Schematy organizacyjne szkół zatwierdza wójt bezpośrednio na dokumencie złożonym przez Dyrektora szkoły, po dokonaniu ich weryfikacji przez kierownika .
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2009 r.
Marek Motybel
Metryka strony